Православная Церковь, въ недѣлю своего торжества, объявляетъ отлученіе (анаѳему):
1) «Отрицающимъ бытіе Божіе и утверждающимъ, яко міръ сей есть самобытенъ и вся въ немъ безъ промысла Божія и по случаю бываютъ;
2) Глаголющимъ Бога не быти духъ, но плоть: или не быти Его праведна, милосерда, премудра, всевѣдуща;
3) Дерзающимъ глаголати, яко Сынъ Божій не единосущный и неравночестный Отцу, такожде и Духъ Святый, и исповѣдающимъ Отца и Сына и Святаго Духа не единаго быти Бога;
4) Безумно глаголющимъ не нужно быти ко спасенію нашему и къ очищенію грѣховъ пришествіе въ міръ Сына Божія въ плоти и Его вольное страданіе, смерть и воскресеніе;
5) Непріемлющимъ благодати искупленія, Евангеліемъ проповѣданнаго, яко единственнаго нашего къ оправданію предъ Богомъ средства;
6) Дерзающимъ глаголати, яко Пречистая Дѣва Марія не бысть прежде рождества, въ рождествѣ и по рождествѣ Дѣва;
7) Невѣрующимъ, яко Духъ Святый умудри пророковъ и апостоловъ и чрезъ нихъ возвѣсти намъ истинный путь къ вѣчному спасенію, и утверди сіе чудесами, и нынѣ въ сердцахъ вѣрныхъ и истинныхъ христіанъ обитаетъ и наставляетъ ихъ на всякую истину;
8) Отмещущимъ безсмертіе души, кончину вѣка, судъ будущій и воздаяніе вѣчное за добродѣтели на небесѣхъ, а за грѣхи осужденіе;
9) Отмещущимъ вся таинства святая, Церковію Христовою срдержимая;
10) Отвергающимъ соборы св. отецъ и ихъ преданія, божественному откровенію согласная и православно-каѳолическою Церковію благочестно хранимая;
11) Помышляющимъ, яко православные государи возводятся на престолы не по особенному о нихъ Божію благоволенію и при помазаніи дарованія Святаго Духа къ прохожденію великаго своего званія въ нихъ не изливаются и тако дерзающимъ противъ нихъ на бунтъ и измѣну;
12) Ругающимся и хулящимъ святыя иконы, ихъ же св. Церковь къ воспоминанію дѣлъ Божіихъ и угодниковъ Его, ради возбужденія взирающихъ на оныя къ благочестію и къ оныхъ подражанію пріемлетъ, и глаголющимъ оныя быти идолы».
А вот из последования РПЦ заграницей очень интересный и расширенный перечень:
Глаголющымъ Бога не быти духъ, но плоть; или не быти Его праведна, милосерда, премудра, всевѣдуща, и подобная хуленія произносящымъ, Анаѳема! (трижды).
Дерзающымъ глаголати, яко Сынъ Божій не единосущный и не равночестный Отцу, такожде и Духъ Святый, и исповѣдающымъ Отца, и Сына, и Святаго Духа не единаго быти Бога, Анаѳема! (трижды).
Безумнѣ глаголющымъ, яко не нужно быти ко спасенію нашему и ко очищенію грѣховъ пришествіе въ міръ Сына Божія во плоти, и Его вольное страданіе, смерть и воскресеніе, Анаѳема! (трижды).
Непріемлющымъ благодати искупленія Евангеліемъ проповѣданнаго, яко единственнаго нашего ко оправданію предъ Богомъ средства, Анаѳема! (трижды).
Дерзающымъ глаголати, яко Пречистая Дѣва Марія не бысть прежде рождества, въ рождествѣ и по рождествѣ Дѣва, Анаѳема! (трижды).
Невѣрующымъ, яко Духъ Святый умудри пророковъ и апостоловъ и чрезъ нихъ возвѣсти намъ истинный путь къ вѣчному спасенію, и утверди сіе чудесами, и нынѣ въ сердцахъ вѣрныхъ и истинныхъ христіанъ обитаетъ и наставляетъ ихъ на всякую истину, Анаѳема! (трижды).
Отмещущымъ безсмертіе души, кончину вѣка, судъ будущій и воздаяніе вѣчное за добродѣтели на небесѣхъ, а за грѣхи осужденіе, Анаѳема! (трижды).
Отмещущымъ вся таинства святая, Церковію Христовою содержимая, Анаѳема! (трижды).
Отвергающымъ соборы святыхъ Отецъ и ихъ преданія, Божественному Откровенію согласная, и Православно-Каѳолическою Церковію благочестно хранимая, Анаѳема! (трижды).
Помышляющымъ, яко православніи Государи возводятся на престолы не по особливому о нихъ Божію благоволенію и при помазаніи на царство дарованія Духа Святаго къ прохожденію великаго сего званія на нихъ не изливаются: и тако дерзающымъ противу ихъ на бунтъ и измѣну, Анаѳема! (трижды).
Ругающымъ и хулящымъ святыя иконы, ихже Святая Церковь къ воспоминанію дѣлъ Божіихъ и угодниковъ Его, ради возбужденія взирающихъ на оныя ко благочестію, и ко оныхъ подражанію пріемлетъ, и глаголющымъ оныя быти идолы, Анаѳема! (трижды).
Теософомъ и прочымъ еретикомъ, дерзающымъ глаголати и пребезумнѣ учити, яко Господь нашъ Іисусъ Христосъ не единожды на землю сниде и воплотися, но множицею воплощашеся, такождѣ и отрицающымъ, яко истинная премудрость Отчая есть Сынъ Его единородный и вопреки Божественному Писанію и ученію святыхъ Отецъ ищущымъ иныя премудрости, Анаѳема! (трижды).
Масономъ, оккультистомъ, спиритомъ, чародѣемъ и всѣмъ, иже не Единому Богу вѣруютъ, но бѣсовъ почитаютъ, и не Богу смиренно жизнь свою предаютъ, но чародѣйнымъ бѣсовь призываніемъ грядущее вѣдѣти тщатся, Анаѳема! (трижды).
Отступающымъ отъ Православныя вѣры и пріемлющымъ иныя исповѣданія на соблазнъ братіямъ нашимъ и отпадающымъ въ расколы, Анаѳема! (трижды).
Богопротивнымъ человѣкомъ злымъ, дерзнувшымъ даже и на убіеніе Помазанника Божія святаго Царя-мученика, Анаѳема! (трижды).
Гонителемъ Христовыя Церкви, нечестивымъ отступникомъ, подъявшимъ руки на священнослужителей Божіихъ, попираюшымъ святыни, разрушающымъ храмы Божіи, истязующымъ братію нашу и осквернившымъ Отечество наше, Анаѳема! (трижды).
Нападающымъ на Церковь Христову и учащымъ, яко Оная раздѣлися на вѣтви, яже разнятся своимъ ученіемъ и жизнію, и утверждающымъ Церковь не сущу видимо быти, но отъ вѣтвей, расколовъ и иновѣрій соединитися имать во едино тѣло; и онемъ, иже не различаютъ истиннаго священства и таинствъ Церкви отъ еретическихъ, но учатъ, яко крещеніе и евхаристіа еретиковъ довлѣютъ ко спасенію; и онемъ, иже имутъ общеніе съ сими еретики или пособствуютъ имъ, или защищаютъ ихъ новую ересь икуменизма, мняще ю братскую любовь и единеніе разрозненныхъ христіанъ быти, Анаѳема! (трижды).
Соблазнителемъ и ругателемъ рода человѣческаго и Богозданныя природы извратителемъ, сѣющимъ развратъ и надъ дѣторожденіемъ глумящымся, соблазняющымъ сестеръ нашихъ дѣтоубійство во утробахъ матернихъ творити и безвозрастныхъ младенцевъ, яко бездушныхъ извергати, еще же изъ ихъ тѣлесъ и крови скверную прибыль имати, Анаѳема! (трижды).
Анаѳема — буквально означаетъ поднятіе чего-либо отдѣльнаго. Св. Церковь Анаѳемой (иногда наз. проклятіемъ) опредѣляетъ полное отдѣленіе отъ Нея и отъ Собранія Своихъ вѣрныхъ до Втораго и Страшнаго Пришествія Господня, иными словами, объявляетъ анаѳематствуемаго чуждымъ Христу и Его Церкви и преданіе таковаго противника Бога и Церкви непосредственно на Судъ Господень (1 Кор. 16, 22).
Господь завѣщалъ Анаѳему только для грѣховъ ума, для грѣховъ противъ истины, для грѣховъ противъ Духа Святаго, но не противъ грѣховъ собственной воли, не противъ грѣхопаденій, покрываемыхъ покаяніемъ, но только противъ грѣховъ упорства и ожесточенія.
Анаѳема не означаетъ окончательнаго осужденія: до смерти возможно покаяніе и возвращеніе въ Церковь. Анаѳема страшна не потому, что Церковь желаетъ кому-либо худого, или потому, что Богъ желаетъ ихъ осужденія. Какъ Богъ, такъ и Его Св. Церковь желаютъ всеконечнаго спасенія абсолютно всѣхъ. Анаѳема страшна потому, что ужасно одному стоять предъ Богомъ въ состояніи заматорѣвшаго противленія Ему, во свидѣтельство каковаго богопротивнаго и бѣсовскаго одебелѣнія сердца и ума и изрекается Анаѳема.
Св. Церковь провозглашаетъ Анаѳему только въ крайнемъ случаѣ, послѣ многихъ человѣколюбивыхъ увѣщеваній и призывовъ обратиться и покаяться, изрекаетъ ее уже на нераскаянныхъ и ожесточенныхъ сердцемъ грѣшниковъ, предавая послѣднихъ уже не Своему милосердному суду и заступленію, но въ руки Бога живаго, о каковомъ преданіи Апостолъ Святымъ Духомъ возвѣстилъ: Страшно есть еже впасти въ руце Бога Живаго, ибо Богъ нашъ Огнь поядаяй есть (Евр. 10, 31; 12, 29).
Приводимая ниже анаѳема 7-го Вселенскаго собора обыкновенно не входитъ какъ таковая въ совершаемый чинъ Торжества Православія, однако Типиконъ («О поклонѣхъ и молитвѣ церковное законоположеніе») указываетъ, что и она иногда провозглашается:
«Вся, кромѣ церковнаго преданія и ученія и изображенія святыхъ, и приснопамятныхъ Отецъ, обновляемая или посемъ содѣянная, Анаѳема» перевод: Всѣму, помимо Церковнаго преданія, и ученія, и изображенія святыхъ и приснопамятныхъ Отцовъ вводимому или послѣ сего содѣянному, Анаѳема!